Van zodra de horeca opnieuw open mag, is Gent een uniek restaurant rijker. Enkele jonge Gentenaars achter een andere zaak in Gent openen nu vlakbij een nieuw Italiaans concept genaamd Gigi. Samen met Arne Barrezeele van KMO Vastgoed wist men het legandarische pand in de Belfortstraat te bemachtigen. Zij moesten het opnemen tegen grote multinationals als Delhaize en Nespresso.

Tijdens de lockdown bogen de toekomstige uitbaters zich over hun activiteiten en toekomstperspectieven. “Je bent continu bezig met de dagelijkse operationele kant van de zaak. De pandemie gaf ons de tijd om te reflecteren over welke zaken er konden worden geoptimaliseerd”, vertelt Willem Deketelaere.

“Via Arne kwamen we te weten dat het pand in de Belfortstraat te huur stond. Dit historisch paradepaardje in onze achtertuin, dat moest verder onderzocht worden. Met tijd, creativiteit en ondernemingszin omhanden gingen we uiteindelijk 100 percent voor dit pand.

Underdogs

De horeca-ondernemers waren echter niet de enige gegadigden voor het unieke winkelpand. De eigenaar was in gesprek met enkele grote partijen waaronder Delhaize en Nespresso. “We waren duidelijk de underdogs in deze strijd. Echter bleven we doorduwen en verder onderhandelen. Steeds bleef Arne in onze slaagkansen geloven. Hij heeft ons sterk gesteund en mee aan onze kar getrokken.”

De communicatie tussen de eigenaar van het pand en de ondernemers verliep steeds via KMO Vastgoed. “Arne fungeerde als tussenpersoon en heeft dit zeer professioneel en met veel respect voor beide partijen opgevolgd. Alles verliep extreem vlot. Als we documenten opvroegen, mochten we ze steeds diezelfde dag nog verwachten.”

Opening midden maart

Na een intense onderhandelingsfase met de eigenaar kwam in mei 2020 het verlossende bericht en kon het inrichten van de zaak beginnen. “Initieel was het de bedoeling om rond de kerstdagen te openen, maar dan was daar plots de tweede lockdown. Wij hebben ons zo georganiseerd dat wij snel kunnen schakelen vanaf er positief nieuws komt voor de horeca.“ zegt Willem.

Over het concept wordt vooralsnog weinig gelost.  Wel is zeker dat het een Italiaans restaurant wordt dat de naam Gigi meekrijgt. Op de Instagram pagina pronkt de slogan: “6161 reasons to be (more) alive”. “Een quote die duidelijk zal worden naarmate de opening nadert”, zegt Willem geheimzinnig.

Naast makelaar ook adviseur

“In de toekomst zou ik niet aarzelen om opnieuw met Arne samen te werken en ik zou hem ook met vol vertrouwen aanraden aan collega’s”, besluit Willem. “Hij is een jonge, vlotte gast die ons zeer goed heeft geholpen en echt geluisterd heeft naar de invulling van ons concept. Bij Arne geen typisch verkoopspraatje om er snel vanaf te zijn, eerder een dieper begrip van de wensen van zowel eigenaar als huurder om het project te doen slagen. Kortom, een adviserende makelaar die uitermate constructief handelt.